You are currently viewing Mesterséges intelligencia a csomagküldésben. Kiválthatja az emberi munkaerőt? Válaszol a CHAT GPT!

Mesterséges intelligencia a csomagküldésben. Kiválthatja az emberi munkaerőt? Válaszol a CHAT GPT!

Nem titok, hogy a szállítmányozási iparban évről-évre egyre több területen alkalmazzák a mesterséges intelligenciát. A technológia elég drága, viszont használata olyan előnyökkel jár, melyek hosszú távon jelentősen növelhetik a cégek bevételeit. De mit is jelent mindez a munkavállalók számára? Vajon az AI rendszerek kiválthatják az embereket, vagy inkább segíthetik a hatékonyságukat? Olvass tovább, erre keressük a választ!

„Az AI egy olyan eszköz, amely segíti az embert az intelligens döntéshozatalban, de az embert nem helyettesíti.” Vallja Fei-Fei Li professzor, az amerikai Stanford Egyetem emberközpontú mesterséges intelligencia laboratóriumának igazgatója.

Márpedig, ha valaki, akkor ő biztosan első kézből tapasztalja a mesterséges intelligencia működését. Most vizsgáljuk meg ezt az állítást a szállítmányozás, csomagküldés szemszögéből. Ha igaz, nincs mitől tartanunk, de ha a mindennapi gyakorlat mást mutat, elkezdhetjük komolyan újra gondolni a jövőnket. 

Jöjjenek a tények és a robotok

Iparági információink szerint már jelenleg is számos olyan munkafázist váltottak ki mesterséges intelligenciával, melyeket eddig emberek végeztek. Azon túl, hogy az AI egyértelműen felgyorsítja és költséghatékonyabbá teszi az egyes folyamatokat, az emberi hibázás lehetőségét is kiküszöböli. Vegyük sorra, jellemzően milyen területeken is használják a mesterséges intelligenciát a csomagszállításban?

Szortírozás

A csomagelosztó központokba érkező küldemények dokumentálása, válogatása nem kis feladat, napi 8 órában pedig rendkívül monoton és számtalan hibalehetőséget rejt magába. Ez mind kiváltható mesterséges intelligenciával. A rendszer az előzetesen bevitt küldemény adatok alapján önállóan különböző csoportokra osztja a beérkező csomagokat, automatizálja a válogatás folyamatát és állandó mozgásban tartja a futószalagot. Ilyen automata szortírozó rendszert alkalmaz például egyik partnerünk, a DPD is, a 2020-ban átadott budapesti elosztóközpontjában. A fejlesztéssel megduplázták a szortírozó kapacitást: a rendszer képes akár óránként 11250 db csomagot kezelni, melyeket önállóan, futószalagokon keresztül eljuttat a megfelelő rakodókapukhoz. És bizony, ezen folyamatból máris kikerült az emberi munkaerő nagy része.

Útvonaltervezés, optimalizálás:

Tudjuk, tapasztaljuk, hogy ez is érzékeny pontja a csomagszállításnak, viszont az AI rendszerek képesek optimalizálni az útvonalakat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az algoritmus pontosan tudja, hogy milyen csomagokat és hova szállít ki a kézbesítő. Ennek megfelelően feltérképezi a leggyorsabb szállítási útvonalat, kikerüli a csúcsforgalmat, hogy a lehető leghamarabb érjen a küldemény a címzetthez. A rendszer még arra is figyelmezteti a futárokat, hogy hol tankoljanak, étkezzenek, vagy parkoljanak. A mesterséges intelligencia optimalizálja az utolsó mérföldes kézbesítés minden részletét, (angolul: „last mile logistics”, magyarul: „az utolsó kilométer logisztikája”) és megmondja, hogyan kell a szállítóflottának mozognia A pontból B pontba. Mindez rövidíti a szállítási időt, csökkenti a költségeket és növeli a hatékonyságot. Ahogy látjuk, itt azért még mindig szükség van sofőrökre.

És a csomagszállító robotok, drónok?

Na igen, ezen a ponton már nincs szükség futárra, ellenben annál nagyobb az igény képzett informatikusokra, drónpilótákra. Ugyan a technológiát még szinte mindenhol erősen tesztelik, rohamosan és megállíthatatlanul fejlődik. Az utóbbi években többek között a FedEx, a DHL, a UPS és a Google is kísérletezett a drónos csomagszállítással.  Például a Google anyacégének, az Alphabet-nek a leányvállalata, a Wing többek között Ausztráliában már napi 1000 kiszállítást végez drónokkal és tavaly év végén helyezte üzembe az új drón parancsnoki irányító központját Texasban. 

Nem maradhat ki az automata ügyfélszolgálat sem

Az AI rendszerek egyenként nyomon követik a csomagokat és automatikus értesítést küldenek az ügyfeleknek a küldemények aktuális szállítási státuszáról. Ez javítja a szolgáltatáshoz kapcsolódó ügyfélélményt, csökkenti az ügyfélszolgálat munkáját és költségeit. A jól ismert, folyamatosan fejlődő chatbotok is remek eszközök, melyek már nem csak az ügyfelek kérdéseire válaszolnak, hanem tartják a kapcsolatot a szállítókkal és olyan napi feladatokat is elvégeznek, mint például a számlák iktatása, rendelési igények leadása. Így a cégek még tovább csökkenthetik az egyes működési és adminisztrációs költségeiket.

És bónuszként: az AI folyamatosan tanul, adatokat gyűjt rólunk

A mesterséges intelligencia állandóan elemzi a bejövő adatokat, fejlődik, versenyelőnyhöz juttatva a webshop tulajdonosokat is. Az AI tanulmányozza a vásárlók hangulatát, szokásaikat és azokról a termékekről tájékoztatja a webshop tulajdonosokat, melyek jelenleg népszerűek, vagy hamarosan felkeltik a vásárlók érdeklődését. Egy ilyen rendszerrel viszonylag gyors bevétel növekedésre lehet szert tenni, hiszen hatalmas segítséget jelent a termékekhez köthető marketing kampányok tervezésénél és az adott áru rendelési mennyiségének meghatározásánál. 

Akkor most kiváltja az AI az embereket, vagy nem? Válaszol a CHAT GPT!

Mindezek után a kérdés jogos. Egyértelmű, hogy a csomagszállítás területén máris számos előnnyel jár a mesterséges intelligencia alkalmazása és rengeteg feladat alól menti fel az embereket. Hogy tisztázzuk a dolgokat, megkérdeztünk egy mesterséges intelligenciát, a CHAT GPT-t a témáról. Az alábbi kérdést tettük fel neki: “Szerinted kiválthaja a mesterséges intelligencia az emberi munkaerőt a csomagküldésben?” 

Ezt a választ kaptuk:

Az AI egyre inkább elterjedt a csomagküldés területén, és számos munkafolyamatot lehet vele hatékonyabbá tenni. Azonban az AI alkalmazása nem jelenti feltétlenül az emberi munkaerő teljes kiváltását.

A csomagküldés során az emberi munkaerő sokféle feladatot végezhet el, amelyek egy része nem helyettesíthető AI által. Például a termékek minőségellenőrzése, speciális csomagolás, és az ügyfélkapcsolatok kezelése azok a feladatok, amelyekben az emberi szakértelem, kreativitás és érzékszervek nagyon fontosak, és az AI nem képes az emberi szinten elvégezni ezeket a feladatokat. Emellett, az AI használatához még mindig szükség van az emberi munkaerőre is, például a gépi tanulás algoritmusok kezelésére, és a rendszer hatékony működésének ellenőrzésére.

Az AI tehát az emberi munkaerőt inkább kiegészíti, mintsem helyettesíti. Az AI használata lehetővé teszi az emberi munkaerő számára, hogy azokat a feladatokat végezze el, amelyeket az AI nem képes megoldani. Ezzel együtt az AI alkalmazása jelentősen javíthatja a hatékonyságot és csökkentheti a költségeket a csomagküldésben.

Összegezve: egyelőre megnyugodtatunk

Minden jel arra mutat, hogy Fei-Fei Li professzornak igaza van és a mestersége intelligencia inkább megkönnyíti az életünket. Viszont leszögezhetjük, hogy hatására az elvárt szakmai tudás átalakul.  Egyre nagyobb szükség van arra, hogy megtanuljuk irányítani, kezelni és optimalizálni ezeket a rendszereket és úgy használjuk, hogy maximálisan hozzásegítsenek bennünket a teljesítményünk növeléséhez.