A közelmúltban az online kereskedelem fellendülésével párhuzamosan megnőtt a csalások száma is. Egyre több rosszindulatú szélhámos jön rá, hogy némi kreativitással jelentős összegeket csikarhat ki a gyanútlan eladókból. Most bemutatunk két gyakori módszert és azt is, hogy hogyan ismerheted fel ezeket.
Csalások az online piactereken
Idén januárban egy kiberbiztonsági cég magyar képviselete máris hatalmas átverést leplezett le. A csalók egy hazai online piactéren, a Jófogás.hu-n verték át az eladókat.
Figyelem, a következő módszert még mindig alkalmazhatják:
Az eladó feltölt egy terméket, melyre kevesebb, mint 24 óra alatt máris jelentkezik “vevő”, aki egy kissé szokatlanul megfogalmazott üzenetben elkéri az eladó e-mail címét.
Ha az eladó itt még nem gyanakszik és megadja az e-mail címét, máris érkezik a következő üzenet, melyben a “vevő” azt állítja, hogy az utalás befejeződött, viszont ahhoz, hogy hozzáférjen az összeghez nézze meg az e-mailen küldött üzenetet, majd kövesse az abban foglalt utasításokat.
Fontos, hogy ha az eladó még ezen a ponton sem vonja kétségbe a vevő szándékát, megnyitja a levelet és követi az utasításokat, az beláthatatlan következményekkel járhat!
Az e-mailben általában bekérik az eladó bankszámlaszámát a hozzá tartozó nevével együtt, de átvezethetik egy másik regisztrációs felületekre is, ahol további adatokat kérnek, például születési nevet, dátumot. Szélsőséges esetben egy olyan kiegészítő alkalmazás telepítésére is rábírhatják az eladót, mely elvileg a fizetési oldalt jeleníti meg a pénz nyomon követéséhez, viszont a valóságban adathalász vírust tartalmaz. Ilyen módokkal a csalók megszerezhetik a bankkártya-és egyéb személyes adatokat, melyekkel már könnyen visszaélhetnek.
Egy másik gyakori csalási módszer az online piactereken
A fenti módszerhez hasonlóan működik, ám a hitelesség kedvéért már névlegesen bevonják a csomagküldő szolgáltatókat és a bankokat is. Az állítólagos “vevő” határozottan megjelöli azt a csomagküldő szolgáltatót, melyen keresztül át szeretné venni a terméket. Ennek okán természetesen már privát üzenetben küld egy hamis linket, melyen keresztül intézhetik a csomagfeladást és a fizetést.
Ha az eladó nem gyanakszik és megnyitja a linket, rögtön három gombot lát, melyek különböző adatokat kérnek be: “Vevő adatai”, “Fizetés elfogadás”, “Pénzeszköz átvétele”. Az utóbbira kattintva máris megjelenik a bankok listája, melyek közül az eladó kiválaszthatja a sajátját. Ezek után egy a saját bankjának internetbanki oldalához nagyon hasonlító felületet kap, ahol felhasználónevet, jelszót és akár SMS-kódot is kérnek. Ezzel a módszerrel a csalók könnyedén hozzájutnak minden szükséges adathoz és könnyedén feltörhetik a valós bankszámlát.
Intő jelek, avagy hogyan ne dőlj be a csalásnak?
- Ha bármilyen gyanús dolgot észlelsz – például feltűnően szokatlan megfogalmazást – mindenképpen ellenőrizd a vevő profilját. Ha az nem meggyőző, azonnal szakítsd meg a kapcsolatot a vevővel.
- Ha első körben nem gyanakodtál és megadtad az e-mail címedet, még az üzenet megnyitása előtt ellenőrizd le, hogy biztosan az adott online piactértől jött-e az üzenet. Ha a küldő e-mail címével, vagy a tárgy mezővel valami nem stimmel, azonnal gyanakodj és ne válaszolj a levélre!
- Az Online piacterek soha semmilyen plusz alkalmazás telepítését nem kérik!
- Bankkártya adatokra biztosan nincs szüksége a vevőnek, ezért azt semmiképp se oszd meg!
- Az elektronikus banki ügyintézéshez pedig mindig kizárólag csak az adott bank felületét használd.
Ha pedig ilyen, vagy ezekhez hasonló csalást tapasztaltok, mindenképpen jelezétek az aktuális online piactér ügyfélszolgálatának is!