A koronavírus-járvány idején a hazai e-kereskedelem forgalma rohamos növekedést mutatott, sokan áttértek az online vásárlásra, majd ez a tendencia 2022 utolsó negyedévétől mind a mai napig folyamatosan csökken. A visszaesés jelentős hatással van a csomagszállító cégek forgalmára is. Miért változtak meg a vásárlási szokások, milyen irányba mozdulnak el a fogyasztók elvárásai a csomagszállító cégekkel szemben, mi várható a jövőben és minderre hogyan reagálhatunk? Mutatjuk az adatokat és a megoldásokat!
Korábban már elemeztük egy cikkünkben, hogy a koronavírus-járvány időszaka alatt az internetes vásárlások száma ugrásszerűen megnőtt, sokan a mindennapi bevásárlásaikat is online intézték és szállíttatták házhoz a termékeket. A covid alatt az e-kereskedelem éves átlagos növekedése 30% körül mozgott és a jövőt illetően igazán pozitív várakozásink voltak. Majd jött a hidegzuhany: 2022 utolsó negyedévére a növekedési tendencia számottevően csökkent és a helyzet jelenleg sem jobb. A KSH 2023. évi adatai szerint márciusban a 13,1%-kal esett vissza a kiskereskedelemi üzletek forgalma, az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8,6%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene pedig 7,6%-kal csökkent.
Egyelőre minden jel arra mutat, hogy a visszaesés folytatódik, vagy stagnál, ami hatalmas kihívások elé állítja az e-kereskedelem résztvevőit és a csomagküldő cégeket egyaránt. Azonban a helyzet nem reménytelen, némi kutatással és előre látással találhatunk megoldást.
Mindenekelőtt fontos, hogy megértsük: miért vásárolunk kevesebbet?
Ez elsősorban a gazdasági környezet negatív hatásaira vezethető vissza. Az orosz-ukrán konfliktus miatt már eleve Európa-szerte érezhető egyfajta gazdasági-és energiaválság, ami óvatosságra inti a fogyasztókat. Mindemellett a hazai szinten rendkívül magas infláció is nagy mértékben kihat a vásárlói döntésekre. Ha kizárólag a létszükségleteket nézzük, a KSH május 5-én közzétett adatai szerint csak az élelmiszer kiskereskedelem forgalma 10,3%-kal csökkent. Tehát a vásárlók jobban meggondolják, hogy milyen élelmiszereket vesznek és átcsoportosítják a jövedelmeiket az alapvető, mindennapi megélhetést biztosító területekre.
Mindezen felül a vásárlási szokások is megváltoztak a pandémia alatt tapasztaltakhoz képest. A fogyasztók nagy része visszatért a járvány előtti életéhez, újra előnyben részesítik a személyes vásárlást – különösen a már említett élelmiszerek esetében – és kevesebb árucikket rendelnek online.
Az online vásárlások csökkenését tovább befolyásolja a benzinár emelkedése is, amely jelentős mértékben érinti a csomagszállító cégek szállítási költségeit. Az elmúlt fél évben szinte mindenki árat emelt annak érdekében, hogy megtartsa a szolgáltatás színvonalát. Általánosságban megfigyelhető, hogy a korábban gyakran alkalmazott ingyenes kiszállítási határérték a webáruházakban megemelkedett – épp úgy, mint az egyes termékek költségei és a kiszállítási díjak is.
A gazdasági válság negatív hatásait mindannyian érezzük. Az e-kereskedelem forgalmának drasztikus csökkenése pedig nagy hatással van a csomagküldési (Courier Express Parcel) üzletágra is. És hogy látjuk, mi lehet a megoldás a helyzetre?
Rugalmasság és folyamatos fejlesztés
Egyelőre minden elemzés és a saját tapasztalataink is azt bizonyítják, hogy az maradhat fent és lehet nyereséges még ebben az időszakban is, aki folyamatosan fejleszt és a lehető legjobban alkalmazkodik a vásárlók aktuális igényeihez. Ezt a megállapítást alátámasztja többek között a Deloitte és a Retail Dive közös kutatása a témában, melyet 50 iparági vezető megkérdezésével készítettek el. A vezetők válaszaiból egyértelműen kiderül, hogy a várakozásaik alapján 2023-ban a fogyasztók számára továbbra is elsődleges szempont a termékek ára lesz. A kedvező ár pedig adott esetben felülírja a márkahűséget, vagy az adott kereskedőhöz való ragaszkodást. Röviden az nyer, aki olcsóbban adja a terméket.
Viszont a fogyasztók folyamatosan változó anyagi helyzete hatalmas kihívás elé állítja a kereskedőket. A pénzügyi kiszámíthatóság visszaesése miatt sokkal nehezebb alacsony árakon tartani a termékeket és van egy szint, ami alatt már veszteséges az üzlet.
A csomagszállító cégekre vonatkozóan a felmérést végző és elemző cégek szerint rendkívül fontos lenne a világjárvány alatti fejlesztések folytatása, az ellátási láncok korszerűsítése. Például a fulfillment központok nagyobb automatizálása és a zökkenőmentesebb visszaküldési megoldások alkalmazása, amelyek mind segíthetnek az online kereskedelemnek.
Érdekes és fontos adat, hogy a felmérésben résztvevő cégek közül tízből hat vezető úgy gondolta, hogy a legfontosabb növekedési potenciál a digitális kereskedelemben van, ezen belül is kiemelkedő a közösségi kereskedelem. Például tavaly a Z-generáció 60%-a már a social media felületeket is használta a karácsonyi vásárlásokhoz.
Megváltozott fogyasztói elvárások a csomagküldő szolgáltatókkal szemben
Minden nap tapasztaljuk, hogy ez a folyamatosan ingadozó, bizonytalan gazdasági környezet a csomagszállító cégekre is hatalmas terhet hárít, hiszen a fogyasztok változó elvárásai ezen a területen is érvényesülnek.
A felhő alapú logisztikai megoldásokat kínáló amerikai Deskartes cég, egy igen érdekes nemzetközi kutatást készített. Mintegy 8000 európai és amerikai fogyasztót kérdezett meg a csomagszállítással kapcsolatos elvárásaikról, preferenciáikról. Véleményünk szerint a kapott adatok igen hasznosak és e-kereskedői szemmel is fontos.
A felmérés egyértelműen kimutatta, hogy az online kereskedelem visszaesésének oka elsősorban az, hogy a fogyasztóknak kevesebb jövedelemből kell gazdálkodniuk. Ez teljesen igaz a hazánkra is, hiszen a magas infláció következtében kevesebbet érnek a bérek.
Számunkra mindenképpen érdekes adat, hogy a fogyasztókat megkérdezték arról, hogy konkréten milyen elvárásaik vannak a csomagszállítással kapcsolatban. A válaszadók többségének, (39%-nak) a legfontosabb az alacsony szállítási költség. Ez felülírja a szállítás gyorsaságát is. Tehát azt a szolgáltatót választják, aki kedvezményesebb áron dolgozik. Ez az eredmény abszolút alátámasztja a már fent említett Deloitte és a Retail Dive közös kutatásának eredményét is. A második helyen a kiszállítás pontos időpontja szerepel, ami szintén fontosabb, mint a gyorsaság.
A további eredmények itt láthatók:

A kézbesítési folyamat kulcsfontosságú elemeit tekintve a legfontosabb a kézbesítés biztonsága (81%), ezt követi a kézbesítés költsége (79%), a harmadik helyen pedig a csomagkövetés szerepel (74%).

A jövőbeni fejlesztések tekintetében szintén érdekes információ, hogy a fiatalabb korosztálynak fontos a fenntarthatóság, a csomagszállítás környezetre gyakorolt hatása.

Amennyiben úgy látod, hogy a kutatás érdekes lehet számodra, a teljes anyagot IDE kattintva töltheted le.
Összefoglalva
2023 még rengeteg meglepetést tartogathat. Az említett kutatások eredményei és a saját tapasztalataink alapján is úgy látjuk, hogy a folyamatosan változó gazdasági helyzetben az a cég maradhat talpon, amely folyamatosan monítorozza a fogyasztóit, figyeli az elvárásaikat és azokhoz szorosan alkalmazkodva alakítja a szolgáltatásait, aktualizálja a termékpalettáját.
A technológiai fejlesztésekkel hatékonyabb és költségtakarékosabb szállítás érhető el, a fenntartható, környezetkímélő megoldások alkalmazásával pedig még a Z-generáció is megfogható. Érdemes hangsúlyt fektetni az ügyfélorientált kiszolgálásra is. Az ár mellett a rugalmas szállítási időpontok, a vevői értesítések és a könnyű visszaküldés is kulcsfontosságú lehetnek a csomagszállítás sikerében.