Egyre fontosabb téma a környezetvédelem és nem ok nélkül. Lassan valóban szó szerint a „bőrünkön érezzük” a felgyorsult klímaváltozás káros hatásait. Gondoljunk csak a nyári napsütés erejére, a sokszor kiszámíthatatlanul változó időjárásra, vagy a légszennyezés okozta asztma szerű tünetekre. A tét óriási és mindannyian felelősek vagyunk azért, hogy a Föld még sokáig élhető legyen.
Mindebben különösen érintettek a szállítmányozás területén dolgozó cégek, hiszen rengeteg energiát kell elégetni ahhoz, hogy egy áru eljusson egyik helyről a másikra. A globális szén-dioxid kibocsátás egyötödét a közlekedés adja, ami az energiaszektor után a második az üvegházhatást okozó gázok termelésében. Ennek nagy részét a közúti közlekedés teszi ki – személygépjárművek, buszokok (45,1%) és a teherautók (29,4%).
- Az Európai Unió is lépett
2021 júliusában az Európai Unió elfogadott egy javaslatcsomagot, melynek célja, hogy 2030-ra az Unió üvegházhatású gázkibocsátása legalább 55%-kal csökkenjen az 1990-ben mért szinthez képest. Amennyiben ez a cél megvalósul és tovább csökken a károsanyag kibocsátás, akkor elvileg 2050-re Európa a világ első klímasemleges földrésze lehet, azaz elérheti azt az állapotot, amikor az üvegházhatású gázok kibocsátása és elnyelése egyensúlyban van egymással. Na de ne szaladjunk ennyire előre.
Első körben a javaslatcsomag szerint 2035-re be kellene tiltani a benzin- és dízelüzemű autók forgalmazását, az energiatermékek adórendszerén is változtatni kellene, valamint az energia kvótarendszert kiterjesztenék a közúti közlekedésre és az épületek energiafogyasztására is. Mindez persze nagyban érinti majd az áruszállító vállalatokat, így a csomagszállító cégeket is.
Mit tesznek a szállítmányozó cégek?
Az Onlinefutár.hu-nál általánosságban azt tapasztaljuk, hogy szinte minden felelősségteljes szállítmányozási vállalat arra törekszik, hogy csökkentse a károsanyag kibocsátását. Alternatív energiaforrások után kutatnak és új, hatékony megoldásokat vezetnek be. Egyre elterjedtebb a „zöld logisztika” vagy „ökologisztika” szemlélete, melynek lényege, hogy a cégek úgy csökkentsék az okozott környezeti terheket, hogy közben növelik a hatékonyságukat. Így a vállalatok hosszú távon fenntarthatóvá válhatnak. Ez az új koncepció kihat a szállítmányozás egészére: a különböző munkafolyamatok átszervezésétől kezdve az áruk elosztásán, tárolásán át egészen a digitális rendszerek korszerűsítéséig.
Az Onlinefutár.hu-nál büszkék vagyunk arra, hogy a csomagküldő partnereink számára is fontos a fenntarthatóság, a környezetbarát logisztikai megoldások fejlesztése és alkalmazása. Például:
- A DPD 2013 óta 18,8%-kal csökkentette az egy csomagra jutó CO2-kibocsátást. Célja, hogy 2025-re elérje a 30%-ot, amikor is a kézbesítő járműveik a legnagyobb európai városokban 100%-ban alacsony károsanyag-kibocsátásúak lesznek.
- A FedEx 2040-re szeretné elérni, hogy a működése teljesen karbonsemleges legyen. Ezért többek között a csomagküldéshez elektromos autókat használnak majd. Eddig összesen 364 hibrid kisteherautót és 118 elektromos járművet vásároltak!
- A GLS-t a fenntarthatóság terén elért eredményeiért az EcoVadis – a világ legnagyobb üzleti fenntarthatósági minősítője – idén arany fokozatú tanúsítvánnyal ismerte el! A cég tevékenységének környezetre gyakorolt hatása a postai, futárpostai és multimodális árufuvarozási ágazatban a legjobb 7%-ba tartozik!
- A TNT szintén elkötelezett a káros környezeti hatások csökkentése mellett, ennek érdekében pedig egy szigorú ISO14001 szabvány mentén dolgozik, melynek betartását a partnereitől is elvárja.
Elektromos autók, drónok, robotok

Ahogy a fenti felsorolásból is látjuk, a legelterjedtebb zöld megoldás a csomagszállító cégek körében a járművek korszerűsítése, a hibrid, vagy teljesen elektromos autók beszerzése. A technológia gyors fejlődésnek köszönhetően az elektromos járművek valóban hatékonyak és a tapasztalatok szerint a nagyvárosokban praktikusabbak is.

Egyre többet hallhatunk még a drónos csomagszállításról. Az utóbbi években többek között a FedEx, a DHL, a UPS és a Google is kísérletezett ezzel a megoldással. Reményre ad okot, hogy a Google anyacége, az Alphabet leányvállalata, a Wing már bőven túl van a százezredik drónos kiszállításon, Ausztráliában, Logan városban. Ez egy kis szigetország, melynek lakossága körülbelül 300 ezer fő. A külvárosban élők rendelhetnek élelmiszert vagy ruhát, a szállítási idő pedig átlagosan 10 perc. Érdekesség, hogy a drón 7 méteres magasságból ereszti le a csomagot a megrendelőnek, így még csak nem is kell leszállnia.
Amerikában is számos vállalat kísérletezik csomagszállító robotokkal. Például az Amazon cég által fejlesztett, Scout névre hallgató robot egészen az ajtóig viszi a küldeményt és Washingtonban már alkalmazzák is. De ott van még az Agility Robotics vállalat is aki szintén ezzel kísérletezik. Digit nevű robotuk két lábon jár és egyszerre 18 kg-ot is elbír.

És végül egy közelebbi példa: tavaly ősztől önvezető csomagszállító robotokat tesztelnek Debrecenben! A LogiSmile projekt egy nemzetközi együttműködés keretében Hamburg és Barcelona mellett itthon is teszteli az eszközeit. A rendszer három elemből áll, központja egy „anyahajóként” szolgáló, furgon méretű eszköz, ami egyszerre több kisebb önvezető robotot szállít. Ezek a kis robotok a központi járműről leválva kézbesítik a csomagokat. Persze a próbaidőszak alatt a robotok még kísérővel járják Debrecen utcáit, ahol valós, de egyelőre szabályozott körülmények között, különböző forgalmi szituációkban végzik a teszteket.
Az Onlinefutár.hu-nál a jövőben is kiemelt figyelmet fordítunk a környezetvédelemre és figyelünk, tájékoztatunk benneteket minden új megoldásról! Kövessetek bennünket facebook-on is!