You are currently viewing Így hódítsd meg a világot! – építs sikeres nemzetközi webshopot

Így hódítsd meg a világot! – építs sikeres nemzetközi webshopot

Hazai webshop tulajdonosként gondolkozol a nemzetközi piacra lépés lehetőségén, vagy csak érdekel a téma? Akkor mindenképpen olvasd el a cikkünket! Rengeteg érdekes adatot, statisztikát és információt gyűjtöttünk össze, melyekkel segíthetünk és megkönnyíthetjük a döntésed. Mindezen túl pedig megmutatjuk a nemzetközi piacra lépés kulcsfontosságú kezdő lépéseit is.

A digitális térben nincsenek országhatárok, így az online kereskedők számára nem jelent fizikai akadály az, hogy világszerte több millió potenciális vásárlót érjenek el és értékesítsék számukra termékeiket, szolgáltatásaikat. Persze mindez egyszerűen hangzik, ám ennek gyakorlati megvalósítása kicsit komplikáltabb. Egy webshop nemzetközi piacra lépése rengeteg gondolkodással, mérlegeléssel, kutatással, tervezéssel jár és egyszerre több tényezőt is figyelembe kell venni annak érdekében, hogy az üzlet végül nyereséges legyen. Ami biztos, hogy az Onlinefutár.hu-ra, mint megbízható nemzetközi szállító partnerre biztosan számíthatsz!

Hogy segítsünk a döntésben, mutatunk néhány adatot:

A GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép 2023/I. félévében végzett reprezentatív kutatásából kiderül, hogy jelenleg 32000 webáruház működik Magyarországon.

A 2022-es belföldi online rendelések száma pedig 77,1 millió db volt.

Forrás: Digitális Kereskedelmi Körkép 2023/1 https://ekerkutatas.hu/tavaszi-eredmenyek-digitalis-kereskedelmi-korkep/

A kutatásból kiderül, hogy a magyar online kereskedők az elmúlt hónapok nehézségei ellenére összességében pozitívak a 2023-as év kapcsán és idén átlagosan 10-11%-os forgalmi bővülésre számítanak itthon. De mennyien értékesítenek határon túli piacokon is? Máris mutatjuk:

Forrás: Digitális Kereskedelmi Körkép 2023/1 https://ekerkutatas.hu/tavaszi-eredmenyek-digitalis-kereskedelmi-korkep/

A grafikonból jól látszik, hogy a magyar webáruházak 14-a%-a már értékesít határon túl (ez szám szerint körülbelül 4480 webáruházat jelen), 12%-a (kb. 3840 webshop) még idén tervezi a külföldi piacra lépést, 33%-a (10560 webshop) pedig néhány éven belül tervezi a nyitást. Így összességében egyértelműen többségben vannak azok a tulajdonosok, akik valamilyen formában gondolkoznak rajta, vagy már meg is lépték a bővítést.

A kutatásból kiderül továbbá, hogy a külföldön is értékesítő magyar webáruházak nemzetközi piacra lépésnek elsődleges oka az volt, hogy olyan terméket forgalmaznak, amely más piacokon is jól eladható. Ahogy a lenti ábrán látjuk volt, aki már alapból külföldi piacra is tervezett és ennek megfelelően alakította a termékét. Még egy fontos érv, amit a webshop tulajdonosok 45%-a fontosnak tart, hogy így nagyobb piacot érnek el, mintha csak belföldön értékesítenének. 

Forrás: Digitális Kereskedelmi Körkép 2023/1 https://ekerkutatas.hu/tavaszi-eredmenyek-digitalis-kereskedelmi-korkep/

Ha a nemzetközi piacra lépést fontolgatod, érdemes kicsit hosszabban tanulmányoznod az ábrát. Rengeteg fontos érvet sorol fel, melyek hasznosak és a segítségedre lehetnek a döntésben. 

Ha végül úgy ítéled meg, hogy a terméked, vagy szolgáltatásod alkalmas a külföldi forgalmazásra és kiválasztottad a célpiacot / célpiacokat is, mindenekelőtt végezz piackutatást! 

A piackutatás fontos és elengedhetetlen része a folyamatnak. Minél részletesebben tájékozódsz az elején, annál több időt és energiát spórolsz magadnak a jövőre nézve. Sokkal céltudatosabb leszel és nem futsz majd felesleges köröket.

Javasoljuk, hogy alaposan tanulmányozd a megcélzott országokat: fogyasztói szokásokat, preferenciákat, kommunikációs stílusokat és kulcsüzeneteket, ismerd meg a kulturális különbségeket. Az egyéni piacok igényeinek és kihívásainak megértése segít kialakítani a megfelelő termék- és marketingstratégiát. Továbbá érdemes részletesen felmérni a konkurens cégeket is.

Mindemellett elengedhetetlen, hogy jogilag tájékozódj az adott ország szabályozásaira, webshopra vonatkozó követelményeire, fogyasztóvédelmi jogszabályaira és az adózási rendszerére vonatkozóan. Ha különleges, engedélyhez kötött árut szeretnél forgalmazni fontos, hogy az arra vonatkozó jogszabályokat is részletesen megismerd és betartsd. Ezen a ponton jogászt is bevonhatsz, hiszen inkább itt derüljenek ki a rejtett szabályok, költségek, mintsem később kapj egy büntetést. 

Ha mindezzel elkészültél, jöhet a gyakorlati megvalósítás, a lokalizált weboldal elkészítése.

Ez pontosan a webshopod technikai bővítéséről szól. Fontos, hogy a weboldal tartalma lokalizált legyen. Ez azt jelenti, hogy a célpiacnak megfelelő nyelven kommunikáljon, igazodjon az adott ország kultúrájához. Például a célcsoportnak megfelelő, pozitív érzést és bizalmat keltő fotókat, termékleírásokat tölts fel egy adott termékről. Nem mindig elegendő és meggyőző a nyers, szó szerinti fordítás magyar nyelvről.

Fontos, hogy az árakat mindig a helyi valutában add meg és a méreteket, mértékegységeket a helyi mértékegységek szerint alkalmazd a termékeidre. Például Angliában más rendszer szerint számozzák a cipőket, mint itthon.

Figyelj arra, hogy több fizetési verziót is felkínálj. A vásárlóknak az adott országban megszokott és kényelmes fizetési módokat javasolt biztosítani. A helyi fizetési módok hiánya vagy a nem megfelelő pénznemek elfogadása elriaszthatja a vásárlókat, bizalmatlanságot keltenek. Érdekességképpen a Statista 2022-ben frissített adatai szerint Nyugaton – Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Angliában és Amerikában – kimagaslóan népszerű a PayPal rendszer, ám azt követően már kicsit megoszlanak a kedvelt fizetési formák:

Forrás: https://www.statista.com/ és https://ecommercenews.eu/online-payment-methods-europe/

Ezzel szemben Kelet-Európában még mindig népszerű az utánvétes vásárlási mód. Például Szlovákiában az online vásárlások 72%-a utánvéttel történik, egy 2022-es kutatás szerint pedig Romániában a fogyasztók gyakran használnak ideiglenes kártyákat az online rendeléseiknél. Lengyelországban pedig a legtöbben PaYu, Przelewy24, vagy BLIK kártyákat használnak.

A gyakorlati megvalósítás eleme továbbá, hogy mindezzel párhuzamosan üzemeltess minden országban az adott nyelven beszélő ügyfélszolgálatot és figyelj az esetleges időeltolódásokra is. Ma a vásárlók sokszor gyors, azonnali és hatékony választ várnak a kérdéseikre. Erre alkalmazhatsz akár chatbotot is. 

Ne feledkezz meg a webshop fontos alappilléréről sem, a megbízható nemzetközi szállításról!

Ez szinte kulcsfontosságú tényező egy sikeres webshop működéséhez, hiszen a gyors, megbízható és pontos szállítás, csomagkövetéssel kiegészítve növeli a vásárlók elégedettségét, bizalmát és elköteleződését a boltod iránt, nem utolsó sorban pedig csökkenti a termékek visszaküldésének számát is.

Javasoljuk, hogy mindenképpen egy olyan fix, szerződött szállító partnerrel dolgozz, aki kellő tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi szállítmányozás terén és minden olyan szolgáltatást biztosít, amelyre szükséged lehet.

Az Onlinefutár.hu-nál számos egyedi kedvezményt és szolgáltatást biztosítunk szerződött partnereinknek. Hatalmas előnyünk, hogy egyszerre több csomagszállító céggel dolgozunk együtt, így gyorsan és egyszerűen összehasonlíthatod az ajánlatokat és kiválaszthatod a számodra legjobbat. A legnagyobb csomagszállító cégekkel dolgozunk együtt, így biztosan megtalálod az adott feladatra azt a szolgáltatót, aki ár-érték arányban a legjobb lehet. Például van olyan partnerünk, aki amerikai csomagszállításban erősebb, míg mások az európai piacon dolgoznak hatékonyabban. Így nem leszel elkötelezve egy szállító partner felé, több lábon állsz, sőt, adott esetben segítünk is kiválasztani a szolgáltatót. Külföldi csomagszállításban tapasztalt ügyfélszolgálatunk pedig minden segít és végig kíséri a kézbesítés folyamatát a csomag feladásától egészen a megérkezéséig.

Érdemes lehet utána nézni a kiszállítással kapcsolatos fogyasztói elvárásoknak is, mely országonként, vagy akár korosztályonként is szintén különbözhet. Ha érdekel a téma, kattints és olvasd el egy korábbi cikkünket: A csomagszállítás és az e-kereskedelemhelyzete 2023-ban.  Így reagálj az új fogyasztói elvárásokra!

Ha minden elkészült, népszerűsítsd a webshopod!

Természetesen itt is egy kifejezetten országspecifikus, adott fogyasztói célcsoportokra szabott kommunikációt javaslunk. Erre legkézenfekvőbb az online tér, Google keresőoptimalizálás, social media jelenlét, hírlevelek, fizetett hirdetések, bannerek elhelyezése. A lényeg, hogy minden ország saját nyelvén kommunikálj és azokat a termékelőnyöket, üzeneteket emeld ki, melyek az adott régióban fontosak és bizalmat keltenek.

Összegezve elmondhatjuk, hogy a nemzetközi piacra lépés nem egyszerű, viszont nagyszerű fejlődési lehetőséget jelenthet. A sikeres megvalósításhoz alapos előkészületekre és megfelelő stratégiára van szükség. A piackutatás, a lokalizált tartalom, a megbízható szállítás és fizetési módok, a megbízható ügyfélszolgálat és a hatékony marketing kulcsfontosságú tényezők, amelyek lehetővé teszik a webshopod számára, hogy sikeresen megállja a helyét a nemzetközi porondon és növelje globális láthatóságát és bevételét.